Monday 17 November 2014

Perempuan kencing berdiri...hodoh sgt aih!


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

" For those who are reading this, I wish all of you be under Allah kindness and protection. May our wishes and dreams will be granted. Amin! " 

Aku masih menunggu. Keadaan yang suram buat aku mengantuk. Dalam hatiku berdetik, kenapa lah tak berapa ramai ni? Mana orang kampung yang lain?

"Rapatkan saf" suara imam memecah kesunyian. Aku toleh kat belakang, masih ada ruang. Mungkin ini saja. Oklah tuh.

Tatkala kami mula hendak sujud, aku dengaq bunyi 
"Prraaap, prrraaaap, ppraaap",,apa citta nie??

Dan aku tau itu bukan bunyi kentut. Hebat sungguh,, dah bunyi prapp prapp pon semayang lagi..Dan aku pun tau aku dah tak fokus. Dan aku tau aku dah buat dosa sebab tak fokus. Dan aku harap Allah maafkan perbuatan aku.


Aku cuba fokus kembali.

Sesudah memberi salam, aku mula pikir pasal bunyi tadi. Selepas baca doa, aku mula bangun dan salam dengan jemaah lain. 

Aku terlihat seorang makcik tua, badan agak besaq, bersusah payah bangun. Aku teruih papah dia. 

Makcik        : Trima kasih laa cheq oii. Makcik sakit lutut. 

Mami           : eh tak pa, benda kecik ja makcik. 

Aku senyap. Dan aku tanya kembali...

Mami          : Makcik, saya nak tanya nie. Tapi jangan salah faham dan janganlah anggap saya kurang ajaq ka apa. Makcik punya lutut kaa bunyi tadi?

Makcik        : Laaa sungguh ka? Cheq dengaq ka? Nasib baik cheq tanya pelan2. Segan ngat aih kalau orang tau. Kuat sangat ka?

Mami          : Eh taklah. Saya duduk dekat ngan makcik. Tak berapa kuat pun. (Aku harap dia tak terasa)

Aku mulakan langkah berani lagi sebab aku sangat kesian ngan dia. Bila aku tanya alamat rumah, dengan selamba :

Makcik        : Awat? Cheq nak mai umah ka? Mai lah. Makcik tak buat apa-apa pun.

Hati murni orang kampung. Masih berprasangka baik.

Keesokkan hari, kul 11am aku dah terpa pi rumah dia. Memberi salam dengan suara deraih (kuat), dia elok ja bagi senyuman kat aku.

Mami           : Cheq mai dengan hajat.

Makcik        : Hajat? Hajat apa? Anak makcik semua dah kahwin, cheq.

Mami          : (Amboi pandai sgt aih) Eh bukan, ingat tak hari tuh pasai lutut makcik bunyi? Saya mai nak tolong makcik. Inshaallah lepaih nie senanglah makcik nak sembahyang dan buat kerja-kerja rumah tanpa rasa sakit.

Makcik        : Laaa, awat susah-susah cheq oi?? Biasalah sakit lutut nie. Semua orang tua sakit lutut.

Mami          : Takpa makcik. Bulan ni saya ada rezeki lebih. Saya bagi makcik cuba ubat nie dulu naa. Jangan risau pasal duit. Cuba dulu. Kalau tak berkesan, kita pikiaq lain naa.

Aku pun bagi tau cara-cara nak makan semua. Dia pun angguk ja. Sebelum balik…

Mami           : Makcik, lagi seminggu saya mai. Jangan tutup pintu pulak.

Makcik        : Amboi hang, hang mai nie pun makcik bukak tingkap bagai. Lagi kata nak tutup pintu. Satgi aku tambat hang kat ban baru ada akai.

Mami           : Gurau ja, balik dulu naaaa (suara deraih aku, satu kampong dengaq)

Sesudah seminggu, aku pun risau juga nie. Takut laa anak-anak dia kata apa pasai pa pi percaya kat orang, nie ubat nie betoi ka elok? Sesuka hati ja mak dia percaya kat orang asing. Aku berdoa je lah. Dengan harapan apa yang niat aku nie untuk kebaikan makcik tuh dan semoga Allah bukakan hati anak-anak dia untuk menerima pertolongan aku.

Mami           : Assalammualaikum makcik!! Nie saya mai dah….

Makcik        : Mai kaih! Makcik nak habaq kat hang…

Terkumat-kamit aku jalan. Laaa awat laa pi pakai kasut tinggi tasha oiii!! Owh lupa tadi jumpa potential customers. Inshaallah masuk lagi rezeki (amin!)

Makcik    : Nie, makcik dari kencing berdiri dah boleh kencing duduk!

Hodoh sangat nie macam nie!!!




Tersembul ayaq teh aku minum tadi!!! Terbeliak ada, senyum pun ada! Taktau nak buat reaksi apa.

Mami           : hah..hah..hah..apa? (gagap bak hang!!)

Makcik        : Hah, sungguh aih!! Tak tipu. Makcik habaq kat anak-anak makcik. Depa pun terkejut.

Sapa tak terkejut makcik! (kata dalam hati je lah)

Makcik        : Makcik dah boleh berdiri lama, rukuk dah sikit-sikit boleh.

Gembira hatiku dengar. Alhamdulillah niat aku didengar oleh Allah. Alhamdulillah aku dapat bantu makcik ni. Bergenang ayaq mata tengok dia gembira macam nie. Bukan duit yang dipinta, tetapi nikmat kesihatan bila dah tua.


Mami kecik-kecik dah suka sembang



Nie dia ubat aku bagi makcik nie makan :















No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates